Åsiktsinlägg - MIN åsikt.

Jag har tänkt på det här med hästar, eller ah främst ridning.
Hur vet du att din häst älskar dig? Hur vet du att din häst älskar att hoppa?
Hur vet du att din häst tycker det är kul att bli riden, att den tycker om dig, att den vill åka och tävla?
Hur vet du att din häst vill bli hopphäst, om den vägrar? Vägrar den tycker den nog inte att det är så kul, och då hjälper det inte hur mycket du än piskar den för den kommer inte tycka det är roligare.
Gör inte det DU vill, gör det både DU OCH HÄSTEN vill.
-
Jag tänker ofta så. Älskar Prince mig? Älskade Brunte mig?
Om hästen inte kommer i hagen, vad betyder det? Att din häst inte älskar dig? Troligen vill den ju inte vara med dig då, såvida den inte busar / är rädd för dig. ( Sanningen svider, right? )
-
Jag menar, jag vet att jag kan vara orättvis mot Prince ibland, gör inte som han vill, bestämmer själv utan att egentligen tänka på det. Jag bara rider mina vägar, ryter till på honom och håller det tempot jag vill, och går han för snabbt så låter jag honom inte springa. Förstår ni vart jag vill komma ?
Jag gör det jag vill, för Prince kan inte säga vad han vill. Och om han skulle säga ifrån, skulle alla säga " Men säg åt honom ordentligt, du ska bestämma! "
Och jag tycker det är fel, även om jag gjort det och jag ångrar det. Om du nu bara vill bestämma, om du säger åt din häst ordentligt, jag tror inte din häst älskar dig ärligt talat. Och säg inte " Min häst gör allt för mig ", din häst kanske bara är rädd för att den är rädd att bli slagen?
Liksom, hur hade DU känt dig om din "bästavän" bestämde allt ni gjorde, och gjorde ni inte det så "slog" hon/han dig ? ( Men slog menar jag bara ett piskrapp t.ex., hårt som löst spelar ingen roll .)
Likadant med många därute, de flesta tar förgivet att min häst "vill" hoppa, vill springa runt i en paddock och gå i form o.s.v.
-
Jag försöker att vara rättvis mot Prince. Låter han välja vägar och oftast tempo, när vi är själva.
Men jag vet inte vad han vill.
Jag kan inte prata med honom, hur mycket jag än önskar att jag kan.
Så Prince kan inte säga till mig om han vill hoppa, om han vill rida dressyr, om han vill ridas ute i skogen eller om han vill bli riden överhuvudtaget.
Jag vet inte om han tycker om mig, jag vet inte om han hatar mig heller.
-
Men jag vet iallafall att jag FÖRSÖKER förstå, jag vill förstå vad Prince vill så jag kan göra det han vill!
-
Okej, jag kanske ser lite hårt på allt men jag hade jag varit en häst så hade jag nog drömt om friheten.
Som sagt, det är min åsikt och jag hör gärna din! :)
-


Bus med Brunte, f.d. foderponnyn..



Prince och jag.
-
Om man nu ska vara ett, varför ser det då ut såhär ibland?
Menar verkligen inte att jag sköter om min häst bättre än någon annan, eller att jag är bättre än någon annan.
Men jag försöker iallafall förstå vad min häst vill, och går inte bara efter vad jag vill!
-
Som sagt, min åsikt och jag hör gärna din!




Kommentarer
Postat av: Anni Oveson

Det är hemskt att se hur vissa ponnyer & hästar vägrar och vägrar och vägrar, men ryttaren bara fortsätter att piska på och försöka tvinga den att hoppa. Jag förstår verkligen inte grejen, sälj då hästen och skaffa en som VILL hoppa :/

2011-10-03 @ 18:04:32
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: Sara- Hamreryttarna

sv: tack så jättemycket! :)

hon är importerad från irland så hon är okänd, alltså korsningsponny men förmodligen har hon connemara i sig! :)

2011-10-03 @ 18:26:43
URL: http://hamreryttarna.blogg.se/
Postat av: Tuva ♥

Hm, jättebra inlägg!

Riktig tankeställare! Får jag länka till ditt inlägg? :)

2011-10-03 @ 19:02:34
URL: http://tuvat.blogg.se/
Postat av: Tuva ♥

Juste, svar kanske? ;D



SV: Aw, tack! <3



Hur hittade du hit? :D

2011-10-03 @ 19:02:57
URL: http://tuvat.blogg.se/
Postat av: thilda

Sv: Tack :)

2011-10-03 @ 19:11:20
URL: http://ponysarna.blogg.se/
Postat av: Nathalie

håller verkigen med dig! :)

2011-10-03 @ 19:14:19
URL: http://ponysarna.blogg.se/
Postat av: Clara

Sv ; taaack! :d

2011-10-03 @ 19:21:06
URL: http://claraask.blogg.se/
Postat av: :)

sv:aw tack du! :)



Jag tror man bara känner om en häst älskar och trivs med en, dock kan det ju ta tid :) kraaaam!

2011-10-04 @ 20:26:50
URL: http://coriniz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0