Åsiktsinlägg

Jag bara måste få ut min åsikt. Fanny och jag pratade om det idag, så ja. ;)
Jag tycker att kan man inte kan fixa sin häst från marken, så borde man heller inte rida den. Vi säger som att du inte kan sadla hästen, inte kan leda hästen, inte kan hoppa upp på hästen och sånt. Varför då rida den när inte ens hantering från marken funkar?
Jag har hellre än häst som är "bra" i hanteringen än en häst som är "bra" i ridningen.
-
Vi tar som Curiosa, hon är fortfarande ung.
Jag vet inte men det känns som att hon har lite dålig respekt från marken, t.ex. kan hon "gå på" en och dra iväg lite, hon är ganska stark och det tar hon till sin fördel.
Jag börjar hellre med hanteringen nu än med ridningen, visst hon är ju ung så man bör ta det försiktigt med ridningen och inte gå för fort fram.
Men som nu i början, visst jag rider henne gärna någon gång, hon har inget problem med att hoppa upp, bli sadlad eller något sånt vad jag har sett. Men nu så fokuserar jag hellre på att hanteringen från marken ska funka. Det är det viktigaste. Att hon flyttar sig, att hon går, att hon stannar o.s.v. Det är en självklarhet för mig.
Sen kan man ta tag mer i ridningen.
-
Liksom, om Curiosa nu hade börjat bli jobbig i hanteringen, kanske börjar med att hon inte vill sadlas eller att hon är svår att hoppa upp på, då tycker jag inte heller att man bör rida henne eftersom att hanteringen från marken kommer i första hand. När man kan hoppa upp, sadla och göra allt det där utan problem, så kan man ta tag i ridningen.
Sånna småsaker ska funka, stå i stallgång, att man ska kunna hoppa av och på i skogen, leda den i bara grimma o.s.v.
-
Det är min åsikt, men jag tycker att vill man ha en snäll häst och inte vill ha ännu mer problem så bör man nog fokusera först på hanteringen från marken och sedan ridningen. :)
Hästen ska respektera dig, men du måste även respektera den. :)


Fina Curiosa!

//Sofie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0